Het menselijk denken lijkt heel logisch maar het is eigenlijk alles behalve dat. Het wordt voortdurend beïnvloed door allerlei interne processen, gevoelens, sensaties en door onze omgeving. We hebben dat vaak niet eens door en als je het wel door hebt, dan is het frustrerend als je er last van hebt maar het niet goed kan veranderen.

Stress, angst of depressieve gedachten aanpakken

Neem nou mensen met angst of stressklachten. Die hebben gedachten die hen continu gevangen houden in hun angst; 'stel nou dat ik dadelijk ziek wordt of doodga? Wat nou als ik zo'n paniekaanval in de auto krijg?' of 'Ja maar wat nou als ik in een keer het woord krijg en ze gaan mij vragen stellen in die vergadering?'

Maar ook stressvolle gedachten houden je gevangen en veroorzaken alleen maar nog meer stress in je hoofd; 'ik moet dit nog vanmiddag af hebben en dan moet ik boodschappen doen, vanavond koken en daarna moet die was nog op en moet ik douchen want morgenochtend heb ik geen tijd daarvoor. Ik mag niet falen want dan red ik het allemaal niet.'

Depressieve mensen hebben eveneens gedachten die ze gevangen houden in hun depressie zoals; 'het heeft toch allemaal geen zin want er verandert toch niets, het wordt nooit beter, het maakt niet uit wat ik doe, ik ben enkel een last voor anderen.' 

Dit soort gedachten zijn vaak niet logisch en gijzelen je psyche. Je kan er maar moeilijk aan ontkomen en ze drukken je stemming. Ze kunnen heel bepalend zijn voor hoe je je voelt en hoe je je door de dag heen gedraagt. Ze zijn eigenlijk ziekmakend. Ze belemmeren en blokkeren je, ze maken je gespannen of ongelukkig. Ze kunnen zelfs je relatie(s) met andere mensen verpesten. Je kan er je baan door verliezen of telkens door in conflict raken.

Van ziekmakend naar gezond denken
Er is een manier om die gedachten aan te pakken en jezelf te helpen wat gezonder te denken. Stel je zelf deze zeven vragen:

1. Is er bewijs dat mijn gedachte onjuist is?

2. Wat zou mijn vriend/in of een rationeel denkend familie lid ervan zeggen?

3. Maak ik me druk om iets waar ik toch geen controle over heb?

4. Als ik de situatie positief zou bekijken, hoe zou ik er dan over denken?

5. Helpt deze gedachte mij of geeft het me enkel onrust of een naar gevoel?

6. Hoe belangrijk is dit wat ik nu denk over 6 maanden?

7. En hoe belangrijk is het over een jaar?

Oefen er eens mee met de negatieve gedachten die je stress of een negatief gevoel geven. Je kunt de antwoorden opschrijven, dat verdiept het proces en helpt je om meer inzicht in je eigen denken en denkprocessen te krijgen. 

Hulp vragen
Lukt het je niet om er zelf uit te komen dan is er misschien meer aan de hand. Liggen er pijnlijke of moeilijke ervaringen aan ten grondslag die niet goed verwerkt zijn of die je niet goed weet op te lossen. Of misschien ontbreekt het je gewoon aan de vaardigheden om het op een andere manier te doen. Hiervoor kan je hulp vragen zodat je er wél uitkomt. Neem gerust contact met mij op voor meer informatie of een afspraak. 

0
0
0
s2sdefault