Geluk komt en gaat. Het is niet een staat van zijn of iets wat langdurig bij je blijft. Sterker nog, als je het najaagt lijkt het je juist steeds meer te ontsnappen. De paradox van geluk.

"Geluk komt en gaat", zegt schrijfster Emily Esfahani Smith, "maar zingeving in het leven hebben - iets dienen buiten jezelf en het beste in jezelf ontwikkelen - geeft je iets om aan vast te houden." 

Geluksgevoelens door betekenisgeving

Ze vertelt in haar TED talk over de vier pijlers van betekenis en waarom deze veel belangrijker zijn voor je gevoel van welbevinden dan enkel je even kortdurend gelukkig voelen door bijvoorbeeld een succes of een cadeau wat je ontvangt. De vier pijlers die je leven betekenis geven zijn:

1. Ergens bij horen.
Je wilt ergens bij horen, het liefst bij een groep waar je je gewaardeerd en geliefd voelt. Waar je van waarde bent voor wie je bent en waar anderen van waarde zijn voor jou. Dit maakt het zo belangrijk dat iedereen het gevoel heeft in een maatschappij dat hij of zij erbij hoort. Als dat niet lukt dan krijg je dat andere vormen van erbij horen de overhand kunnen krijgen. Denk aan sektes, bendes of criminele organisaties. Immers als je daar wel met open armen ontvangen wordt daar waar je elders afgewezen wordt of je niet gewaardeerd voelt, dan is de keuze makkelijker gemaakt.

2. Zingeving hebben in leven.
Weten waar je het voor doet. Waar je voor opstaat in de ochtend. Een doel hebben voor jezelf en waarbij je bijdraagt aan de maatschappij. Het geeft je iets om voor te leven. Mensen die werkeloos raken of zich doelloos voelen, raken hun gevoel van zingeving en structuur kwijt. Ze drijven maar wat rond in het leven. Zonder koers, zonder doel. Dit voelt niet prettig en kan leiden tot depressieve gevoelens of gevoelens van leegte en eenzaamheid.

3. Zichzelf overstijgen. 
Iets doen wat groter voelt dan jezelf. Jezelf vernieuwen, ontwikkelen, verbeteren en boven jezelf uitstijgen. Je overgeven aan een passie, hobby of een nieuw talent aanboren. Helemaal opgaan in iets waar je vol overgave mee bezig kan zijn. Dit wordt ook wel de “Flow” ervaring genoemd. Je verliest je gevoel van tijd en bent helemaal opgegaan in wat je aan het doen bent en je zet een resultaat weg waar je van geniet.

4. Je verhaal vertellen.
Wie ben je, hoe ben je geworden wie je nu bent. Hoe je jezelf definieert en je eigen interpretatie geeft aan wat je is overkomen en hoe het jou heeft gevormd. Dit gaat over zelfreflectie, jezelf onder ogen durven komen ook als het gaat om pijnlijke herinneringen, moeilijke ervaringen. De lessen er uit trekken en jezelf doorgronden. Zelfinzicht krijgen geeft je waardevolle kennis over jezelf. Wat je drijft, waarom je doet wat je doet en hoe je jezelf bent geworden tot wie je nu bent.

De pijlers kunnen in therapie aan de orde komen en je helpen om je problemen op te lossen die jou belemmeren om gelukkiger in het leven te staan. Neem voor meer informatie of een afspraak contact met mij op. Wil je Emily's boek graag bekijken of bestellen dan kan je het hier vinden.

0
0
0
s2sdefault