Waar kan je angst aan herkennen? Vaak aan de gedachten die iemand heeft. Mensen hebben vaker angst dan dat ze zelf bewust zijn.

Overwinnen van je angst

 Angst kan je pas overwinnen als je weet waar je angst zit. Veel angsten blijven een beetje verborgen en laten zich kennen door niet-assertief gedrag zoals:

  • moeite met 'nee' zeggen
  • weinig eigen grenzen aangeven
  • het spannend vinden om je mening te geven in een groep
  • voortdurend bezig zijn met aardig gevonden te worden
  • goedkeuring en bevestiging zoeken bij anderen
  • verwachtingen van anderen waar willen maken
  • perfectionisme, angst om fouten te maken
  • zekerheid zoeken; veiligheid en controle gedrag

Angstgedrag roept helaas vaak meer angst op
Het is een vicieuze cirkel die zichzelf makkelijk in stand houdt. Misschien herken je het wel; je wilt iets voorkomen of je wilt iets niet omdat je het eng vindt en daar ben je dan heel intensief mee bezig om dit te voorkomen of te vermijden. Hierdoor wordt de angst steeds groter en kan je je op den duur niet meer goed ontspannen. Je gaat piekeren en je krijgt steeds meer negatieve gedachten er over. Op den duur ga je slechter slapen en je ziet overal bedreigingen om je heen waardoor je angst groter, heviger en sterker aanwezig voelt dan voorheen. 

Omgaan met angstgedachten
Wat kan je nou doen om goed om te gaan met angstgedachten. Allereerst is het belangrijk om de angst goed te onderzoeken en helder te krijgen hoe het 'angstmonster' er uit ziet. Wat roept het allemaal? Wat wilt het voorkomen? Wanneer is het ontstaan? En waardoor? Belangrijke vragen die een onderzoekje waard zijn voordat je de angst gedachten kan aanpakken. We noemen dit ook wel het 'monster in de ogen kijken'. Je kan niet iets aanpakken als het niet duidelijk is waar je nou precies last van hebt of bang voor bent. Daarna is het belangrijk om de angsten terug te dringen met oefeningen, experimenten, ontspanning en bewustwording van hoe angst werkt en wanneer je het in de kaart speelt. 

Denkfouten opsporen
Het is belangrijk om je denkfouten op te sporen. Denkfouten zorgen ervoor dat je vastloopt in je eigen denken en gedachten waarbij er veel stress wordt ervaren. Het is vaak nog niet zo makkelijk om je eigen denkfouten op te sporen. Je hebt namelijk ook je eigen blinde vlekken. Dingen die je van jezelf niet ziet maar die er wel zijn. Denkfouten laten je in cirkels denken, van die cirkel redenaties waar je niet meer goed uit kan komen omdat het zo 'logisch' lijkt. 

Vraag hulp bij angst, vooral als je merkt dat je het zelf niet meer terug gedrongen krijgt. Als je het gevoel dat je de strijd tegen angst aan het verliezen bent of als je graag wat assertiever zou willen zijn. Neem contact met mij op voor meer informatie of een afspraak als je begeleiding en hulp wilt bij de aanpak van angstproblemen.

0
0
0
s2sdefault