Social media wordt regelmatig als "boosdoener" aangewezen als het gaat om het veroorzaken van gevoelens van depressie, stress of eenzaamheid. Echter de voorloper van social media was eigenlijk het tijdschrift. Met name de damesbladen hebben er een handje van om je van alles aan te prijzen als het gaat om lifestyle, uiterlijk en de manier waarop je leeft. Daar kan je knap onzeker van worden..

De onderstaande opsomming vond ik op Twitter en ik moest lachen toen ik het las maar ergens is het ook wel zorgelijk eigenlijk.

pagina 1-10:
'accepteer jezelf zoals je bent!'

pagina 11-20:
'verlies 12 kilo in 3 weken!

pagina 21-30
'de lekkerste lente taartrecepten!'

Tegenstrijdigheden maken je onzeker
De tegenstrijdigheid die er in te vinden is, is volgens mij best duidelijk. Realiseer je dat je dit soort als jong meisje al vaak mee krijgt via bladen, reclame boodschappen en lifestyle adviezen. De jonge meisjes bladen doen hier net zo goed aan mee als de damesbladen en zelfs als we de bladen voor mamma's of ouders er bij pakken, dan wemelt het van dit soort goedbedoelde adviezen over leefstijl waarbij tegelijkertijd de fotomodellen voorbij komen, vol in de make up en in gefotoshopte toestand. Wat zegt dat over "accepteer jezelf zoals je bent?"

Of wat te denken van "ruim je gang op in 10 stappen" terwijl je daarna op de volgende pagina's de meest onnodige meubelstukken of accessoires worden aangeprezen. Je weet wel van die stapels kussentjes met een lintje er om heen, een leuk hardhouten krukje, twee mega grote kandelaars met kaarsen en een draadstalen mand met een wollen deken er in. Wanneer doe je het dan goed? 

Wat doen al die plaatjes en teksten?
Je moet bij voorkeur maat 36 hebben want het ene na het andere dieet kom steevast in januari (na de kerst) en voor de zomervakantie (hoe pas je weer makkelijk in je bikini) weer terug met superslanke modellen die aan de spa rood zitten met een schijfje citroen. Net voor en na de lekkere lente taartrecepten, gezellige brunches, bbq weekend tips en chocolade paaseieren. Je krijgt tips om te besparen (5 tips om je koopgedrag de baas te blijven) om zuiniger aan te kunnen doen en vervolgens zie je een een grote advertentie van een peperdure parfum of een paar schoenen die qua prijsstelling een exclusief modemerk verraden.

Rolbevestigende boodschappen en reclame
Er wordt gesproken over pappadagen maar heb je wel eens iemand over een mammadag gehoord? En het was een damessite, gerelateerd aan een damesblad, die onlangs iets plaatste over de nieuwe Tramp Stamp. Werkelijk waar.. ik heb moeten Googlen om te zien wat ze bedoelden en toen vroeg ik me weer eens waarom vrouwen andere vrouwen zo af kunnen "zeiken". Een herenblad zou zoiets niet gauw durven plaatsen volgens mij, zonder aangeklaagd te worden door allerlei vrouwen.

Buiten alle rolbevestigende reclame uitingen wordt er niet zelden gebruik gemaakt van "framing" zoals dat heet. Bepaalde dingen worden in een bepaalde context gezet waardoor je sterk beïnvloed wordt in je oordeelsvorming zonder dat je erg in hebt. Zo ben je ineens een suikerjunk als je nog gewone cola drinkt en zijn er tegenwoordig verschillende soorten baby's namelijk gewone baby's en liefdesbaby's. Die laatsten zijn veel romantischer en komen vaak voor bij beroemdheden. De damesbladen willen je vooral een lifestyle advies geven. Eet gezond, wees blij, shop veel en zorg dat je er altijd stralend uit ziet. De lat wordt heel hoog gelegd...

En dan vinden we het gek dat vrouwen vaak onzekerder zijn.. minder salaris durven vragen, slechter zijn in onderhandelen en meer last hebben van psychische klachten die te maken hebben met angst. Ter illustratie nog even dit filmpje. Misschien heb ik 'm wel eens laten zien maar het is alleszeggend over hoe meisjes vanaf de puberteit worden geprogrammeerd. Met dank aan Always..die hier wat aan wilde doen.

 

0
0
0
s2sdefault