Time to ACT. Een boeiend boek met nieuwe inzichten en werkwijzen als het gaat om psychologische behandeling van angst, depressie, stress maar ook bij onzekerheid, piekeren, tobben en andere psychische klachten. Ik ben de vijfdaagse cursus gaan volgen om deze therapievorm nog beter onder de knie te krijgen.

Acceptance and Commitment Therapy

Waar je bij Cognitieve Therapie en Rationeel Emotatieve Therapie bezig bent met de inhoud van het denken te veranderen ben je met ACT meer bezig met anders denken over het denken bezig. Mooie overstap en doorstart in de psychologische hulpverlening want zelf kwam ik er ook steeds meer achter dat inhoudelijk denken willen veranderen vaak zo moeilijk is als je er niet echt van overtuigd bent en het gewoon niet zo kan voelen. Dan kan je urenlang voor de spiegel je mantra's of affirmaties opzeggen die je geleerd hebt in het kader van positief denken maar het werkt niet zo goed. "Ik ben leuk, ik ben mooi, ik ben geweldig" of wat je dan ook positief over jezelf wilt denken is lastig, als je het niet kan geloven, niet diep in jezelf kan voelen, dan gaat het 'm toch niet worden. Daar zijn we met z'n allen zo langzamerhand wel achter aan het komen.

Opgeven van controle en stoppen met vechten tegen klachten.
Het mooie van ACT is dat het inmiddels al aardig ontwikkeld is sinds de jaren '80 en dat het goed wetenschappelijk onderzocht is. Je spreekt hier over een derde generatie therapie. Een "evidence based" therapie die goede resultaten geeft bij een groot aantal psychische klachten zoals angst, depressie, trauma, verslaving, relatieproblemen en bij chronische pijn. Het is gebaseerd op ondermeer de RFT (een therapiesoort met filosofische grondslag) en de meer boeddhistische en oosterse denkwijzen waarin acceptatie en het opgeven van controle als twee belangrijke pijlers gelden. Het is een ervaringsgericht helingsproces waarin acceptatie een grote rol speelt. In het therapie proces wordt er niet zozeer gefocused op de inhoud van het denken maar meer naar wat het denken nou eigenlijk is en hoe het bepalend is voor jouw lijden. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen werkelijke pijn ervaren en lijden wat ontstaat door het denken over de pijn. Het een is de gebeurtenis of de situatie die direct tot psychische pijn leidt en het andere is het proces van allerlei nare gedachten die je daarna in stand houdt waardoor je lijdt. Aan het eerste kan je vaak niet zoveel doen maar aan het tweede wel.

Loslaten in bewust zijn
ACT werkt met het observeren van je lijden, je gedachten die jouw lijden zo zwaar maken en hoe je daar anders mee om kan gaan zonder controle daarover te willen uitvoeren door vermijding of ermee in gevecht gaan of te vervallen in piekeren, tobben en paniek. ACT vraagt om afstand te nemen en jezelf te leren observeren. Wat gebeurt er nou eigenlijk echt? Wat is de rol van je gedachten hierover? En hoe zijn deze helpend of niet helpend in het proces? Je leert oude overtuigingen los te laten en een meer ontspannen en relaxte levenshouding aan te nemen. Een therapie die duidelijk zijn oosterse origine laat zien door ontspanningsoefeningen, mindfulness elementen, het aanpakken van het denken, het onderzoeken van het "zelf" en aan de slag gaan met je waarden. Waar gaat het nou echt om? Wat vind je belangrijk? ACT gaat om bewust worden van de invloed van je denken op je psychische problemen. 

Wil je ACT graag eens proberen, neem dan gerust contact met mij op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en leg je situatie aan mij voor. Ik ben in 2017 tevens opgeleid als ACT therapeut. 

0
0
0
s2smodern