Er komen flinke versoepelingen en dat wil zeggen dat het leven weer bijna terug naar ‘normaal’ gaat. Het leven van voor Corona wordt een leven na Corona en hopelijk krijgen we het in de herfst niet weer met grote golven terug. De vaccinaties moeten daarvoor gaan zorgen. Een grote groepsimmuniteit maakt dat het virus niet zo snel meer kan verspreiden zodat minder mensen (ernstig) ziek worden en veel mensen het virus meteen weten te verslaan met hun immuunsysteem.

Sociale druk voelen

Maar dat terug naar normaal gaan is nog best wel wennen weer voor onze hersenen. Door de lockdown zijn we meer thuis gebleven, waren er minder sociale activiteiten, minder events en festivals met grote drukte, minder (sociale) druk of ‘fear of missing out’. De hersenen kregen minder prikkels te verwerken en dat gaf meer rust in het brein.

Thuiswerken gaf meer rust?
Het thuiswerken was voor de een, een zege en gaf minder stress omdat er niet meer gereisd hoefde te worden, geen fileleed, niet bang om te laat te zijn. Bij de ander gaf het stress omdat de kinderen ondertussen ook thuis les moesten krijgen, ze niet altijd stil zijn als je in een Zoom meeting zit en alles op vierkante meters moest gebeuren. De vraag is nu voor jezelf, gaat je werkstress nu af of toenemen?

Het is dus een beetje afhankelijk van hoe je je leven hebt geleefd tijdens Coronatijd en lockdown, hoe je je dadelijk gaat voelen als alles weer open en mogelijk is. Als vakanties ons lonken en de werkgever weer verwacht dat je op en neer gaat reizen en je moet schipperen tussen kinderopvang en kantoor. De eerste tekenen van overprikkeling zijn alweer wat zichtbaar. De sociale druk neemt toe. De tijdsdruk neemt toe. De rust die Coronatijd ook bracht is alweer bijna voorbij.

Een date met jezelf
Bouw je tempo langzaam op en wees je bewust van alles wat opeens zich lijkt te vermeerderen op je af komt. Die babyshower, dat huwelijk, het verjaardagsfeestje of de ‘gender reveal party’, het wordt wellicht allemaal nog ingehaald en zal komende maanden een vlucht nemen. Dat ben je niet meer zo gewend. Wellicht zal je keuzes moeten maken en een paar keer ‘nee’ moeten zeggen ook al lijkt het je heel leuk maar rustpunten inbouwen in een toch al drukke werkweek is noodzakelijk om psychisch in balans te blijven. Maak afspraken met jezelf en schrijf die in je agenda. Dat zijn uren of tijdsblokken dat je even helemaal niets hoeft. Plan wit ruimtes in zodat je niet van de ene naar de andere afspraak holt. Het is belangrijk om je goed te blijven voelen en je hersenen weer langzaam te laten wennen aan meer drukte en volle dagen.

Wil je hulp of meer informatie neem dan gerust contact met mij op.

0
0
0
s2sdefault