Als je iets heel engs of naars hebt meegemaakt is je reactie daarna vaak om dit soort situaties of dingen te vermijden. Dit is echter niet altijd de goede strategie. Zo'n angstige of nare ervaring wordt dan een psychische wond die door gaat etteren. 

Wegdrukken van angst 

Het is begrijpelijk dat je van iets engs of iets naars graag weg wilt blijven. Het liefst de rest van je leven. Op zich geen onverstandige keuze maar als het al in je hoofd zit en je verwerkt het niet goed dan kan je er juist je hele leven last van blijven houden. Dat klinkt wat tegenstrijdig maar dat is het niet.

Een angstige of traumatische ervaring wordt een soort 'prop' in het lange termijngeheugen die je psyche maar niet goed verwerkt krijgt. Normaliter breken je hersenen ervaringen in stukjes en daarmee worden de herinneringen in diverse hersendelen opgeslagen. De dingen die je hebt gezien gaan in het visueel geheugen, de dingen die je hebt gehoord in het auditief geheugen en de dingen die je hebt gevoeld in het kinestetische deel van het geheugen etc. Daarom duurt het vaak ook een tijdje om je iets te herinneringen wat al een tijdje geleden gebeurd is. Denk aan de vraag: 'wat heb je vorige week woensdagavond gegeten?' Het duurt je een minuut of langer om alle herinneringsdelen op te halen uit je diverse geheugen databanken en dan in een keer weet je het weer.

Onverwerkte traumatische herinneringen 
Dat is echter heel anders met onverwerkte heftige ervaringen. Vaak kan je je die binnen een paar seconden glashelder voor de geest halen. Daar heb je helemaal geen minuut of langer voor nodig. Ze dringen zich vaak zelfs ongevraagd aan je op door een bepaalde woordkeus, intonatie of een beeld wat er op lijkt op tv. Het kan een geur zijn die je gelijk terug brengt in een nare herinnering maar het kan ook een gevoel zijn wat opgeroepen wordt en je bent meteen weer terug in de traumatische herinnering. Je ervaart heftige emoties of lichamelijke sensaties. Je voelt je onrustig, kan paniekklachten krijgen of je wordt angstig, je lichaam verkrampt, je voelt hoofdpijn opkomen of begint te huilen. Sommige mensen krijgen het benauwd en pijn op de borst, anderen beginnen te trillen of krijgen het steenkoud. 

Wegdrukken van emoties en gevoelens
Het telkens wegdrukken van deze nare emoties en gevoelens gaat je een keer opbreken. Het lukt niet meer. Meestal gebeurt dit na een tijdje als je emmertje steeds voller komt te zitten en het gaat overlopen. Anderen ervaren heftige emoties als ze stress hebben vanwege werk, mantelzorg of rondom de menopauze/overgang. Het is beter om je nare ervaringen onder ogen te komen en te gaan verwerken anders blijf je er je leven lang last van hebben. Er zijn diverse behandelmethoden voor. Zelf gebruik ik een combinatie van counseling (gespreksmethodiek) met EMDR (trauma methodiek) en ACT interventies. 

Je zult merken dat je vaak sterker bent dan je zelf denkt. Heel veel mensen denken dat ze het niet aankunnen maar ondanks dat het pittig kan zijn, komen ze er doorgaans beter uit en kunnen ze verder met hun leven op een fijnere manier. Wil je hulp of meer info? Neem dan contact met mij op.

0
0
0
s2sdefault