Foto: eigen tuin en passie - Jolande Rommens

Tuinieren is veel meer dan een hobby of een leuk tijdverdrijf. Het maakt dan niet uit of je een hobbytuinier bent of een professionele tuinder. De tijd die je doorbrengt met het graven in de grond, bezig zijn met plantjes en groen, heeft diverse gezondheidsvoordelen voor je lichaam en geest.

Goed voor je mentale gezondheid

Als je overweegt om te gaan tuinieren, dan kan ik je misschien nog enthousiaster maken als je weet welke gezondheidsvoordelen het voor je heeft want dat zijn er best veel. Het maakt niet of je bloementuin, Engelse cottage tuin, moestuin of kruidentuin hebt. Het is meerdere keren bewezen dat tuinieren of het houden van planten je gelukkig en gezond maakt. Hieronder alle voordelen op een rijtje:

 

  1. Een beter humeur. Wist je dat tuinieren je humeur kan verbeteren en je zelfrespect verhoogt? Het bezig zijn kan je angstniveau laten afnemen en maakt ook dat je je minder depressief gaat voelen. Een studie van meerdere jaren bij mensen met een depressie, liet zien dat na een 12 weken tuinieren er een aanzienlijke verbetering in hun mentale gezondheid optrad die nog maandenlang aanhield. 

  2. Het immuunsysteem versterken en stemming verbeteren. Je lijkt veel meer op je planten dan je denkt, en je lichaam is net zo goed in staat tot fotosynthese als zij. Planten gebruiken zonlicht om hun voedsel te maken. Je huid werkt op dezelfde manier door provitamine D om te zetten in vitamine onder invloed van UV uit zonlicht. Afhankelijk van de kleur van je huid en hoeveel je met kleding bedekt, schatten onderzoekers dat de zon ongeveer 8.000 tot 50.000 internationale eenheden van deze vitamine kan creëren. Vitamine D helpt je ​​botten te versterken, je immuunsysteem te versterken en het kan ook het risico op het ontwikkelen van multiple sclerose, non-Hodgkin-lymfoom, prostaatkanker, blaaskanker, borstkanker en colorectale kanker helpen verlagen. Vitamine D helpt om sombere stemmingen te verminderen.

  3. Sociale vaardigheden vermeerderen. Bij tuinieren komt het vaak voor dat je met iemand samen moet werken of dat er iemand langs komt voor een praatje. Verbinding maken met anderen is helend en verbeterd je stemming vaak. Bij één studie moesten studenten hun werk fotograferen voordat ze vertelden wat ze hadden geleerd. Studenten gaven aan dat ze een gevoel van welzijn kregen door de relaties die ze vormden en de nieuwe vaardigheden die ze hadden opgepikt. 

  4. Spierkracht opbouwen en langer slapen. Tuinieren is lichaamsbeweging doordat je taken uitvoert zoals gras maaien of harken, die vallen onder de categorie lichte of matige lichaamsbeweging. Je graaft, schept en hakt echter ook hout, je levert hiermee zwaardere inspanningen. Al deze taken zorgen ervoor dat je je spieren traint, en dit kan helpen je spierkracht op te bouwen. Je zult uiteindelijk elke grote spiergroep gebruiken die je hebt als je in je tuin werkt, en dit is een van de belangrijkste voordelen van tuinieren voor oudere mensen. Tuinieren kan helpen bij gewichtstoename als gevolg van leeftijd, en onderzoekers ontdekten dat tuinieren mensen kan helpen om tot zeven uur per nacht te slapen.



  5. Je stress verlagen. Een ander voordeel van tuinieren is dat het je stressniveau kan verlagen. Het kan je helpen te herstellen en weer op te knappen na een stressvolle gebeurtenis of bij chronische stress, overspannenheid en burn-out. Een studie stelde mensen bloot aan een stressvolle prikkel. Daarna splitsten ze de groep op en vroegen iemand om te tuinieren en een om rustig te lezen. Onderzoekers testten vervolgens de stresshormoonspiegels in ieders lichaam en ze ontdekten dat de groep die tuinierde, lagere stresshormoonspiegels had dan de groep die rustig las. De groep die tuinierde, meldde ook dat hun gemoedstoestand was teruggekeerd naar een positievere staat dan die van de andere groep. Het verlaagt de bloeddruk en is goed voor hart en bloedvaten.

  6. Het verbeteren van je geheugen. Je kunt een paar werkhandschoenen pakken, naar je tuin gaan en dan ook nog bezig zijn om je geheugen te beschermen. Koreaanse onderzoekers bewezen dat het helpt door mensen die voor dementie werden behandeld oefeningen van 20 minuten te geven. De bewoners brachten 20 minuten door met het planten en harken van moestuinen en ze ontdekten dat deze mensen meer groeifactoren voor de hersenzenuwen hadden dan mensen die niet deelnamen. Deze bevindingen klopten voor zowel mannelijke als vrouwelijke deelnemers. Als je je telkens alles herinnert wat je nog in je tuin moet doen, kan je hiermee je geheugen aanscherpen.

  7. Het helpt tegen verslavingen. Tuinbouwtherapie is een voordeel van tuinieren bestaat al jaren. Veel verslavingsherstelprogramma's nemen het werken met planten op als onderdeel van hun agenda. Planten kunnen positieve emoties en gevoelens opwekken bij mensen die herstellen van een verslaving, en dit maakt ze tot een effectief hulpmiddel bij revalidatie. Een studie nam mensen in een afkickprogramma en bood hen de kans om deel te nemen aan een natuurlijk herstelproces. Ze konden tuinieren of kunst kiezen als hun favoriete therapie, en de mensen die tuinieren kozen, hadden een hoger voltooiingspercentage voor het programma, en ze rapporteerden ook een hoger tevredenheidspercentage. 

  8. Meer zelfrespect en eigenwaarde kweken. Als je nog nooit eerder hebt getuinierd en je weet niet zeker of je er goed in gaat worden of niet dan kan tuinieren je eigenwaarde en zelfrespect een boost geven. Een voordeel van tuinieren is dat het een natuurlijke en snelle aanwinst voor het gevoel van eigenwaarde is. Je plant zaden, geeft water, wiet en bemest je tuin en ziet hoe deze groeit. Naarmate er meer planten groeien, zal ook je zelfrespect verbeteren. Het voelt geweldig om nieuwe taken te volbrengen,en tuinen geven je eindeloze mogelijkheden om nieuwe vaardigheden te leren en te vervolmaken.

  9. Verlichten van chronische pijn. Bij veel mensen bestaat chronische pijn in de gewrichten. Ze kunnen stijf worden, waardoor mensen ze minder snel zullen bewegen omdat het meer pijn veroorzaakt waarmee en vicieuze cirkel ontstaat. Tuinieren kan een deel van deze stijfheid, veroorzaakt door chronische pijn helpen verlichten. Je zou klein kunnen beginnen en een mediterrane kruidentuin in huis houden en er elke dag even aan werken. Door de kruiden te planten, water te geven en te onderhouden, beweeg je je gewrichten en dit kan de pijn verlichten. Als de chronische pijn het gevolg is van artritis, kan beweging helpen het bewegingsbereik te vergroten en een deel van de zwelling te verminderen. 

  10. Ontspannen en beter slapen. Een paar uurtjes buiten doorbrengen heeft als prettig neveneffect dat je vermoeid raakt. Het helpt je ook om je hoofd leeg te maken van alle angstige of stressvolle gedachten die je teisteren, en dit kan je helpen sneller in slaap te vallen. De matige training die je krijgt door te wieden en uw tuin te verzorgen, zijn andere voordelen van tuinieren, omdat het je kan helpen om u moe te voelen. Het bevordert je lichaam en psyche om sneller in slaap te vallen, dieper te slapen en wakker te worden met een fris gevoel en klaar voor de dag. Als je elke dag tuiniert, kun je elke nacht veel beter gaan slapen. 

  11. Je creativiteit verhogen. Bij tuinieren draait alles om creativiteit. Of het nu gaat om het samenstellen van een moestuin om je ruimte te maximaliseren of om uit te zoeken welke groenten samen beter groeien, je kan er creatief mee aan de slag. Als je kinderen hebt kan je hun creativiteit stimuleren en hen vragen om je te helpen bij het opzetten en onderhouden van de tuin. Laat ze zaadjes planten, plantjes watergeven, bloemen natekenen, kruiden oogsten of fruit plukken. Als bonus leert iedereen tegelijkertijd nieuwe vaardigheden. 

  12. Meer focus krijgen door mindfulness. Mindfulness is een toestand van focussen op het huidige moment, en je ziet het veel bij meditatie. Je kan echter dezelfde staat bereiken door te tuinieren. Een van de voordelen van tuinieren is dat je je volledige aandacht aan de taak besteed, zoals onkruid verwijderen, of mooie rechte lijnen zaaien, alles op de juiste plek planten etc. Het is mogelijk om te verdwalen in wat je doet en uren in je tuin door te brengen in een gefocuste en gecentreerde mindset zonder afleidingen. 



  13. Versterken van de gezinsbanden. Als je je gezinsleden betrekt in het tuinplan en tuinieren dan schep je een band en kan je je kinderen gelijk verantwoordelijkheden bij brengen op een leuke manier. Je kan ze leren over (on)kruiden, fruitbomen, bloemen en planten en ze laten kennismaken met de verschillende insecten die er in de tuin te vinden zijn. De beestjes horen daar en hiermee voorkom je fobie klachten want het wordt iets leuks en interessants. Het is een leuke en stressvrije manier van samen bezig zijn. Het moedigt de liefde aan om samen buiten als gezin te doen. Het maakt positieve herinneringen.
  14. Verantwoordelijkheden aanleren. Om een bloeiende en goed groeiende tuin te hebben is het noodzakelijk om verantwoordelijkheid te trainen in het tijdig en juist verzorgen van de planten, bomen en heesters. Planten en bomen geven goede feedback als het ze niet goed gaat of als ze niet de juiste verzorging krijgen. Geef je kind haar of zijn eigen tuintje in de tuin en leer ze er goed voor te zorgen en wat daar voor nodig is.

  15. Doelgericht werken. Tuinieren geeft doel en richting in alle seizoenen. Het zorgen en verzorgen van een klein zaadje tot een mooie plant of grote boom is iets wat je trots kan maken en zingeving biedt. Waarom je iets doet en hoe je dat wilt doen zodat het een goed resultaat geeft. Het maakt niet uit of je een groot project hebt of iets kleins. Zelfs kamerplanten kunnen je dit doel al geven als je graag een groene omgeving thuis wilt die je lucht zuivert en meer sfeer in huis geven.

  16. Spiritualiteit verdiepen. Alles wat bloeit of groeit geeft ons een diepere betekenis aan het leven. Bloemen en planten, bomen en fruit laten ons de cyclussen van de natuur zien. Ze leren ons dat er een tijd is van planten waarin je nog niet zoveel ziet en dat er een tijd van bloeien is. Een tijd van oogsten en een tijd van rusten. Dat hard werk afgewisseld wordt met het plukken van de vruchten hiervan. Dat alles zijn tijd nodig heeft en dat er na regen ook altijd weer zonneschijn komt. Dat de constante verandering juist hoort bij het leven en dat het er meer om gaat hoe jij daarmee zo goed mogelijk om kan gaan om er iets moois van te maken.

  17. Kalmeren in je tuin. Wist je dat tijdens het werken in de tuin je vaak allerlei ontspannende geluiden hoort zoals het fluiten van de vogels, het snorren van een kat of het ritselen van een merel in de bosjes op zoek naar wormen. Ook de zon op je snoet, de wind in je haren, de geur van versgevallen blad kan je een rustgevend gevoel geven. De geur van de grond na een regenbui of van versgemaaid gras, kan je laten genieten van buiten. Kijk eens waar jij van kalmeert? 




  18. Zorgeloos genieten. In je tuin kan je je eigen paradijsje creëren. Een plekje waar je je terug kan trekken, waar jij je veilig voelt en waar je kan genieten van een waterloopje, de geur van de kamperfoelie of jasmijn. Je kan er een hangmat ophangen en met een goed boek jezelf laten schommelen in een koele zomerbries. Nu in de Coronatijd is een tuin een goed alternatief om toch in de natuur te zijn zonder gelijk met heel veel mensen op een kluitje te gaan zitten maar je kan natuurlijk ook je vrienden uitnodigen op anderhalve meter afstand met een koel glas bier en een gezellige BBQ. 

  19. Lekker bewegen maakt blij! Voor zowel volwassenen als kinderen is bewegen belangrijk om je beter te voelen. Je hersenen maken endorfinen aan als je beweegt en dit noemen we ook wel het Happy Hormoon. Je gaat je er beter door voelen. Als je dan ook nog beweegt in je eigen tuin omdat daar leuke plekjes voor gemaakt zijn zoals een schommel, glijbaan of touwtje spring plek.. of misschien wel een trampoline dan heeft je tuin nog meer een functie als plek waar je blij van wordt. Zorg dat er voldoende ruimte is voor beweging door een terras of pad aan te leggen. Een speciale speelplek voor de kids of voor jezelf een Yoga plekje bij dat mooie Boeddha beeld?

  20. Je passie vinden. Niets is zo fijn als in de 'flow zitten' waar je even alles om je heen vergeet. Tuinieren kan zo'n passie zijn of misschien maak jij wel graag mooie dingen voor in jouw tuin zoals een mooi tuinschilderij, een prachtige vijver met koi karpers of vind je het kweken van kruiden en ze gebruiken in de keuken of in je thee of drankjes, wel heel leuk. Een tuin is een veelzijdige plek waar je veel verschillende passies in kan vinden. Zelf heb ik vooral een bloementuin ingericht op vlinders en vogels. Ik vind vogels spotten erg leuk en kan genieten van hun gezang. Een voederpaal in de winter houdt me regelmatig bezig met vetpotten, pindasnoeren maken, zaadsilo's vullen en daarna in januari meedoen met de Tuinvogeltelling. In de zomer vind ik het heerlijk om de Vlinderstruiken te bestuderen met de camera van mijn smartphone en 'vlinders te vangen' op de gevoelige plaat. En ik ben een fan van mijn eigen compostplek waar ik verse tuinaarde maak van alles wat ik overhou aan biologisch materiaal.

  21. Gezondere hersenen. De hersenen reageren positief op de kleur groen om ons heen. Dit komt nog uit de tijd dat we zelf heel dichtbij de natuur leefden. De kleur groen kalmeert het brein en in de natuur zijn geeft ons minder stress dan heel de dag in een kantoorpand zitten of in een drukke stad lopen. 

  22. Leereffect van je tuin. Een tuin is eigenlijk een groeiend en bloeiend feedback systeem. Het laat zien wat het effect van jouw gedrag is. Of je voldoende hebt nagedacht over de plek van een plant, de aarde lekker luchtig, vochtig of juist droog hebt gehouden. Heb je op tijd de dooie knoppen uit je struik geknipt zodat hij nog wat langer doorbloeit? Had je voldoende gemest zodat je fruitbomen voldoende vrucht gaven? Moet die boom niet meer gesnoeid worden zodat er wat meer licht op de grond komt voor de lage plantenborders? Je leert ontzettend veel van de natuur. 

  23. Afleiding bieden voor een druk bestaan. Een tuin kan een oase van rust zijn in een druk bestaan maar het kan ook afleiding bieden voor zorgen, angst of nare dingen. Het kan je gedachten verzetten als je druk bezig bent met een plantschema of het aanleggen van een mooie vijver met waterloop. Misschien leg je wel een insectenhotel aan waar je allerlei materialen voor moet verzamelen. Het geeft je even heel iets anders te doen op mentaal vlak.

  24. Daglicht helpt je positieve gevoel te hebben. Hoe meer zonlicht of daglicht je via je ogen binnen krijgt in de hersenen, hoe meer wakker je wordt. Ons bioritme wordt er door bepaald en minder daglicht kan zelfs depressieve gevoelens triggeren. Dus tuinieren zorgt er voor dat je meer daglicht en zonlicht in je hersenen krijgt waardoor je je vanzelf al beter gaat voelen als je dat regelmatig doet.

  25. Jouw bijdrage aan milieu en maatschappij. Realiseer je dat je met je tuin en tuininspanningen een bijdrage levert aan de leefbaarheid van onze planeet, onze wereld, onze stad of dorp, de maatschappij. Elke boom levert zuurstof en neemt CO2 op. Planten zuiveren de lucht en bieden schaduwplekjes of voedsel aan dieren in je tuin zoals bijen, egeltjes (maak een Egelsnelweg!), de wormen in de grond houden je grond luchtig en zijn voedsel voor merels en je doet mee aan de kringloop van het leven als je een natuurlijke tuin aanlegt en onderhoudt. Is dat alleen al geen reden genoeg om een tuin te hebben en een goed gevoel er van te krijgen?

Geïnspireerd door en deels vertaald en in NL herschreven: Benefits on gardening

 

0
0
0
s2sdefault