Als je angst of triggers ervaart bij het dragen van een mondkapje dan heb ik hier nog wat tips voor je die het misschien wat draaglijker maken. 

Mondkapje en benauwdheid

Voor veel mensen voelt het benauwd aan als je voor het eerst een mondkapje opzet en draagt. Het lijkt net of je minder goed kan ademen en soms is het ook lastiger ademen vooral als het mondkapje dik van stof is. Het is natuurlijk ook de bedoeling dat de stof goed filtert maar goed filterende stof zoals dubbellaags katoen (al dan niet met nog een stuk keukenrol er tussen) maakt het ademen wel een stuk lastiger en warmer. Iets makkelijker ademen de zogenaamde 'eendenbek maskers' maar die zijn lastig verkrijgbaar. (Kan je eindelijk succesvol een Duck Face Selfie maken tongue-out)

Hoe de benauwdheid wat te verminderen?
1. Zoek een mondkapje wat je prettig vindt om te dragen. Een goed mondkapje is een mondkapje waarmee je geen kaars of vlam mee kan uitblazen als je het draagt maar dat zijn veelal wel mondkapjes die moeilijker ademen. Het is even zoeken naar een mondkapje wat én prettig zit en goed filtert, wil je er echt profijt van hebben. Vaak zijn de blauwe wegwerp mondkapjes al aardig geschikt en dragen ze 'licht' op je gezicht. Je voelt ze niet zo en er door ademen lukt best goed.

2. Even wennen. Gun jezelf de tijd om te wennen aan het dragen van een mondkapje. Begin thuis op je gemak met het dragen van een mondkapje. Eerst als je stil zit en rustig bent en daarna bij activiteiten waarbij je meer in en uit ademt. Je krijgt genoeg zuurstof binnen als je rustig ademt door je neus. Door je mond ademen kan je juist teveel zuurstof in het bloed geven en dan krijg je hyperventilatie klachten van. (Ja hyperventilatie is dus een teveel aan zuurstof in je bloed, niet een te weinig, zoals veel mensen denken). 

3. Afleiding zoeken. Leid jezelf af door iets te doen waardoor je niet de hele tijd aan je mondkapje denkt of er op let. 

4. Sommige mensen geven aan dat het zuigen op een snoepje of kauwen op kauwgom je ook helpt om goed door je neus te ademen en afleiding te hebben. 

5. Merk je dat het je triggert of trauma oproept, vraag dan hulp om dit te verwerken. Het is heel vervelend als je hier door het mondkapje continu door getriggerd wordt. 

6. Train jezelf met ademhalingsoefeningen om goed en rustig te ademen. Hieronder een video die je hiermee kan helpen. 

0
0
0
s2sdefault