Wat zijn de vier ruiters die vooraf gaan aan relatieproblemen? Hoe kan je ze identificeren? 

Signalen van ophanden zijnde scheiding

De vier ruiters van de Apocalyps zijn een metafoor voor het einde van de wereld. Het eind der tijden. Ze zijn de boodschappers en ze geven signalen af dat het eind nabij is. Als er relatieproblemen ontstaan zijn er ook vier ruiters te ontdekken. Waar herken je ze aan?

1.  Voortdurend bekritiseren van je partner
Het veelvuldig bekritiseren van je partner, je partner beschuldigen en verwijten maken, is de eerste ruiter. Er is een verschil tussen een klacht naar je partner toe uitspreken of een aanval op je partner openen. Een voorbeeldje:

Klacht: "ik was bang dat er iets met je gebeurd was toen je niet belde. Ik vond het naar dat je dat niet deed, ik dacht dat we daarover een afspraak hadden, dat we elkaar zouden bellen als het later zou worden."
Kritiek/Aanval: "je denkt nooit aan mij om mij even te bellen. Die vergeetachtigheid van jou.. Je bent gewoon een grote egoïst die alleen aan zichzelf denkt en die geen rekening houdt met een ander."

Aanvallen en ruziepatronen
Het probleem met kritiek en aanvallen is dat je vooral aan het jij-bakken bent en niet tot een goed gesprek komt. Het roept meteen de tweede ruiter naar voren bij je partner. Je komt in een aanval, vecht en vlucht patroon terecht wat niet leidt tot een betere relatie.

2. Defensiviteit en Terugtrekgedrag
Dit is de reactie op kritiek. Veel mensen worden defensief als ze bekritiseerd worden. Het vraagt een grootmoedig hart om kritiek te verdragen zonder meegesleept te worden in een escalatie. Het is maar voor weinigen van nature weggelegd om daarop zacht en vergevingsgezind te reageren. Als we ons onterecht beschuldigd voelen, willen we doorgaans wraak of excuses. Als de kritiek ons overweldigt laten we vermijdings- of vluchtgedrag zien. Defensiviteit is helaas weinig succesvol en zorgt er doorgaans voor dat het probleem niet opgelost wordt.

Kritiek: "jij zou dat nog regelen zoals je vanmorgen hebt beloofd, nou heb je het weer niet gedaan, ik moet ook overal zelf achteraan."
Defensieve reactie: "ik had een hele drukke dag vandaag, je hebt geen idee hoe druk ik het had. Waarom doe je het niet gewoon zelf als je het zo belangrijk vindt."

Elkaar de schuld geven
De schuld wordt omgedraaid en er wordt geen verantwoordelijkheid genomen. Er zijn enkel pogingen bezig om de ander de schuld in de schoenen te schuiven van datgene wat mis is gegaan. Er is geen begrip meer tussen partners en het is moeilijk om van perspectief te wisselen. 

3. Minachting naar je partner toe
De meeste gemene ruiter is de ruiter van de Minachting. Als we vanuit minachting tegen onze partner praten of met minachting over onze partner praten bij anderen dan maken we nog meer kapot in onze relatie dan bij kritiek. Bespotten van de ander, sarcastisch reageren, rollende ogen gebruiken, verachting of afkeer laten blijken.. het is heel schadelijk voor de relatie.

Voorbeeld: "ach ben je nou alweer moe? Je hebt lang niet zo'n drukke dag op je werk gehad als ik hier thuis hoor. Ik heb de hele dag achter de kinderen aan gerend, het huishouden gedraaid en jij komt thuis en ploft op de bank en gaat dan tv zitten kijken terwijl ik het eten voor je kook. Je hebt niet eens tijd of aandacht om even met je kind te spelen. Wat een zielig figuur ben jij zeg!"

Voorspeller van Echtscheiding
Minachting is de grootste voorspeller van een echtscheiding. Als minachting in de relatie sluipt dan is er sprake van langdurige negatieve gedachten over de partner en wordt er ongelijkheid in de relatie gebracht waarbij de ene partner zich superieur voelt over de ander. Het gaat dan meer om macht over iemand hebben dan om liefdevol met elkaar omgaan.  

4. Afsluiten van je partner
De laatste ruiter beslist de strijd. Deze ruiter is de ruiter van het doodzwijgen, het negeren. De luisteraar trekt zich terug en sluit zich af. Er wordt niet meer op de partner gereageerd en er zijn enkel nog ontwijkende manoeuvres zoals afkeren, druk bezig zijn met werk of sport of obsessief afleidend gedrag vertonen zoals gamen, tv kijken, verslavingen etc.

Time Out vragen
Als je merkt dat je overweldigd wordt door de escalatie of het conflict, vraag dan een pauze bij je partner. Vertel dat je er nu niet meer over kan praten omdat je anders spijt krijgt van wat je gaat zeggen of omdat je je niet meer veilig genoeg voelt om er over te praten. Dat het je overweldigt. Neem vervolgens 20 minuten pauze en doe iets wat je kalmeert. Ga een blokje om of luister naar wat muziek. Ga later wel opnieuw het gesprek aan als je je er klaar voor voelt anders blijft het een veenbrand die later gewoon weer oplaait en zal je partner niet meer bereid zijn om je een volgende pauze te geven. 


Het kunnen identificeren en onschadelijk maken van de ruiters is zo makkelijk nog niet maar het is wel mogelijk. Je kan anders leren omgaan met dit soort scheidingssignalen. Een eerste noodzakelijke stap om destructieve communicatie patronen te stoppen is door ze te vervangen door functionele en gezonde communicatie patronen in te zetten. Dit kan je aanleren middels relatietherapie. Wil je hierover meer informatie of een afspraak? Neem dan gerust contact met mij op!

0
0
0
s2sdefault