Ik heb me al vaker zorgen gemaakt over de invloed van sociale media op de psychische gezondheid. De zombie-achtige staat van veel mensen, verslaafd aan hun smartphone, is een gewillige prooi voor kwaadwillende,commerciële en politieke organisaties. 

Smartphone verslaving in het brein

Netflix brengt een waardevolle documentaire uit die precies datgene benoemt en laat zien waar de zorg zit als het gaat om social media. Het is gemaakt om jou verslaafd te maken aan het social media platform zodat je steeds vaker, meer en langdurig ermee bezig bent. Het werkt dieper en dieper in op de breinstam van onze hersenen en maakt hele generaties 'hooked' aan 'likes' en knipperende meldingen. Je kan ze eenvoudig weg niet weerstaan en dat is niet per toeval zo!

Jouw tijd en aandacht is het verdienmodel
Wat in de documentaire duidelijk naar voren komt is dat jij het product bent. Of beter gezegd, jouw aandacht is het product. Je maakt gratis gebruik van social media en dat is niet voor niets gratis want op die manier kunnen ze aan jou verdienen. Hoe meer kliks, hoe meer er verdiend wordt. Het hele systeem is gebouwd om geld te genereren voor de inmiddels meest rijke bedrijven op aarde; de social media bedrijven zelf. Ze hebben niet alleen een enorme omzet en winst maar inmiddels ook heel wat minuten, uren van jouw leven afgesnoept, waar ze hun verdienmodel van maken door jou advertenties voor te schotelen of je over te halen er op te klikken. Jouw kostbare tijd en aandacht is heel veel geld waard namelijk. Er is een uitspraak en die zegt niet voor niets: Als wat je gebruikt gratis is, dan kan je er vanuit gaan dat jij het product bent. Dus er wordt aan jou verdiend.

Onbewust afhankelijk en verslaafd aan social media
Degenen die Facebook, Instagram, Snapchat, Pinterest en Twitter groot hebben gemaakt, zijn dezelfde mensen die zich nu zorgen maken over wat ze zelf hebben gecreëerd. Het was nooit de intentie om iets slechts te maken. De 'like' knoppen waren bedoeld om je emoties kracht bij te zetten maar inmiddels maken ze ook hele generaties ongelukkig, angstig en depressief als ze te weinig 'likes' krijgen. Ze maken ons beloningscentrum in de hersenen afhankelijk van het dopamineshot wat we dagelijks nodig hebben om ons goed te voelen over onszelf door de 'likes' en bevestigingen die we hopen te krijgen met onze foto's en berichtjes. Het hersenen systeem wordt gemanipuleerd en er wordt een diepe afhankelijkheid in onze breinstam geprogrammeerd waardoor je je telefoon nog geen dag meer kan missen. En dat alles zonder dat je er erg in hebt of het erg vindt. Onbewust afhankelijk en verslaafd gemaakt.

Gevaarlijke beïnvloeding zonder regels
Omdat het internet een vrijplaats is van creativiteit en zich wereldwijd met razende snelheid verspreidt en uitbreidt, is het nauwelijks te reguleren. De wet en regelgeving loopt enorm achter of ontbreekt totaal. Waar bij kinderprogramma's op tv, bepaalde reclame uitingen verboden zijn, zo zijn ze op Youtube vol in beeld. Artificial Intelligence (AI) van de mega computers die overal ter wereld maar met name in Silicon Valley opgesteld staan, beheersen steeds meer van wat we te zien krijgen, wanneer we het te zien krijgen en kunnen voor winst zodanig geprogrammeerd worden dat jij datgene ziet op jouw tijdlijn of Twitter feed, wat zij willen dat jij ziet. De docu van Netflix laat die vermakelijk zien met een digitale versie van jou die geprogrammeerd wordt door hen.

Wat is nog waarheid en wat is gemanipuleerd?
Ze kunnen op die manier politieke verkiezingen beïnvloeden, democratieën ontwrichten ten gunste van commerciële bedrijven, dictatoren of autocraten, verschillende volksgroepen tegen elkaar opzetten ieder overtuigd van hun eigen gelijk omdat je enkel datgene te zien krijgt wat zij willen dat jij ziet. Er is geen wetgeving die dit soort dingen beteugelt, controleert of er op handhaaft dat dit niet de verkeerde kant uit gaat. En het is helemaal creepy om te bedenken dat die AI een sterk zelflerend vermogen heeft. Dat betekent dat het steeds meer en specifieker weet wat jij leuk vindt, wat jij graag wilt zien of waar jij op triggert zodat het jou datgene kan voorschotelen waar de meeste winst mee te verdienen valt.. naar gelang de adverteerder betaalt voor jouw aandacht en tijd. Gratis en voor niets hebben ze jouw aandacht immers gekregen en beïnvloeden nu hoeveel uur jij op het internet rondsurft, waar je naar kijkt, wat je ziet en hoe vaak jij het ziet. Ze kunnen je politiek stemgedrag en voorkeur hiermee bevestigen of veranderen door je specifieke nieuwsberichten van politieke partijen te laten zien of je aanzetten tot het kopen van frisdrank, sneakers of wat ze ook maar willen dat je koopt.

Hersenen versus Artifical Intelligence; we zijn geen partij meer
Onze hersenen zijn in miljoenen jaren geëvolueerd zijn tot wat ze nu zijn maar ze zijn geen match tegen duizenden supercomputers en hightech artificial intelligence. We gaan verslaafd aan dopamine ten onder aan de social media bedrijven. Zij bepalen via hun toetsenborden waar jij je tijd en aandacht en aan besteed.. Dit wetende ben je nog steeds niet immuun voor hun werking. Je beseft enkel hoe weinig weerstand je soms hebt tegen dit soort tech reuzen en hoe geniepig ze in onze hersenen ons aan het programmeren zijn. Knappe docu van Netflix maar wat gaan we er aan doen? Kunnen we er nog wel wat aan doen? 

Realiseer je dat er maar twee organisaties zijn die niet spreken over klanten maar over 'gebruikers': drugsdealers en IT platformen.

0
0
0
s2sdefault