Psychisch de balans houden, dat is nog niet altijd zo makkelijk. Vooral niet als het leven je tegenslagen of moeilijkheden geeft. Of zoals nu een Coronacrisis waar je doorheen moet. Hoe hou je dan toch de balans?

Draagkracht en draaglast

Het antwoord zit in de draagkracht en de draaglast van iemand. Als de balans tussen de draagkracht en draaglast niet goed is dan kan je daar behoorlijk last van hebben. Je kan het zien als een weegschaal. In het ene schaaltje zit je draagkracht. Dat wat je aan kan. Hoe sterk je bent. De een zal sneller last van stress krijgen dan de ander. Dit hangt af van wat je al meegemaakt hebt of wat je natuurlijke aanleg is. Sommige mensen zijn stress, angst of depressie gevoeliger dan anderen. Dat bepaalt ook voor een deel je draagkracht. De kracht die je in je hebt om met tegenslagen en moeilijkheden om te gaan.

Hoe groot is je draaglast?
Dan heb je nog een andere factor die heel bepalend is. Hoeveel heb je nu op je bordje liggen? Wat heb je te verstouwen en mee te sjouwen in je leven. Denk hierbij aan dingen als:

  • Ziekten: ernstige ziekte binnen gezin of familiesfeer, eigen chronische ziekte, mantelzorger zijn 
  • Verhuizen: verhuizing of gedwongen verplaatsing of verkoop huis, ergens opnieuw beginnen
  • Werk: reorganisatie, (dreigend) ontslag, conflicten op het werk, teveel werk, hoge werkdruk
  • Studie: studieproblemen, examens, afbreken van studie, studieschulden
  • Scheiding: scheiding van partner, uiteenvallen van gezin, ruzie, conflict, gemis kinderen
  • Financiën: schulden of armoede, moeilijk rond kunnen komen, geldzorgen 
  • Overlijden: dreigend overlijden of overlijden van een dierbare, suïcide, dodelijk ongeval, miskraam of abortus
  • Psychische problematiek: angst of paniekstoornis, depressie, burn-out, persoonlijkheids- of ontwikkelingsstoornis
  • Andere problemen zoals slapeloosheid, te weinig werk hebben, te weinig te doen, verslaving, overgewicht

Hoe meer je uit bovenstaand rijtje herkent, hoe zwaarder de weegschaal qua draaglast doorslaat naar beneden. Dan moet je aan de andere kant behoorlijk wat draagkracht hebben om het in balans te houden.

Wat bepaalt je draagkracht?
Je draagkracht wordt bepaald door de omstandigheden die helpend zijn om ergens goed doorheen te komen. Denk daarbij aan:

  • Mentaal: je bent veerkrachtig, flexibel en weinig stressgevoelig
  • Sociaal: ondersteunende familie, vrienden en goed sociaal netwerk
  • Fysiek: goede fysieke gezondheid en conditie, slaapt goed, eet gezond
  • Werk: ondersteunende werkgever, collegiale medewerkers, gezonde werkomgeving
  • Partner: warme partnerrelatie, prettige gezinssituatie
  • Hulp: hulpverlening, begeleiding of ondersteuning krijgen

Samen doorheen gaan
Er niet alleen voor staan als het zwaar wordt is belangrijk om moeilijke omstandigheden of situaties aan te kunnen. Vaak is ondersteuning of hulp uit de eigen omgeving al voldoende om jezelf overeind te houden als het zwaar wordt. Echter soms is dat niet het geval. Of je hebt een omgeving die weinig begrip of hulp biedt of je kan er niet bij ze terecht omdat ze er niet zijn of er niet toe in staat zijn. Dat het te zwaar of complex voor hen is om jou te helpen. In dat laatste geval is het raadzaam om passende hulp of begeleiding te vragen en er niet te lang mee rond te blijven lopen. Immers hoe langer je rond loopt met een te hoge draaglast zonder de daarbij behorende draagkracht, hoe meer stress je gaat ervaren. Op den duur kan je hier ziek van worden. 

Psychische hulp vragen
Neem contact op voor meer informatie of een afspraak met mij als je graag mentale ondersteuning wilt. We kijken dan samen of ik je de geschikte hulp kan bieden en mocht dat niet het geval zijn dan kan ik je wellicht naar de juiste instantie of persoon doorverwijzen.

0
0
0
s2sdefault