Zolang je psyche wordt gegijzeld door je angst, kan je niet meer helder nadenken. Je zit in je emotioneel brein en dat houd je gevangen. Wat kan je er aan doen?

Verlamd door angst

Niets is zo ontwrichtend als je eigen angst. Je hebt dan geen vijand meer nodig. Angst komt van binnenuit en kan je rationeel denken langdurig gevangen houden. Heel vervelend want zo kan je niet meer normaal functioneren. Mensen met hevige angst of stress in het brein, presteren veel minder omdat hun 'overlevingsmechanisme' het overneemt. Je komt dan terecht in de zogenaamde stressrespons; vecht, vlucht of vries reactie. 

Vecht, vlucht, vries reactie
Als de angst heel hoog is, neemt de vries reactie het over. Je voelt je als het ware verlamd door angst. Je komt tot niets meer. Je staat 'aan de grond genageld' of je zit alleen nog maar te trillen als een rietje. De spierspanning is hoog door alle stresshormonen die in je bloed zitten en die willen aanzetten tot vluchten of vechten maar je 'bevriest'. Je kent dat misschien wel van een examen of een moment waarop je heel schrok. Deze psychische verlamming beheerst zowel het lichaam als de geest. Je kan vaak niet meer rationeel nadenken. Je zult eerst een beetje tot rust moeten komen voordat je weer de beschikking hebt over je rationeel denken.

Hoe kom je tot rust?
Er zijn een aantal dingen die je kan doen om tot rust te komen. Om je brein te helpen om de spanning omlaag te brengen:

  • Ademhaling. Begin met een trage ademhaling waarbij je je focust op je adem. Verleng de uitademing in verhouding tot het inademen. Wanneer je de nadruk op de uitademing legt dan schakel je dat deel van het zenuwstelsel in dat je helpt te ontspannen. Leg je hand op je buik om te voelen hoe je rustig en dieper adem haalt. Blaas de lucht rustig uit. Je kan een tempo van 4 staat tot 7 aanhouden. 4 Tellen in, 7 uit.

  • Praten. Praat met iemand over je angst. Vertel dat je bang bent. Vraag eventueel iemand om je vast te houden, een knuffel te geven of je te troosten. Sociaal geborgen en veilig contact met een ander mens, helpt om angst te verminderen. Een streling, zachte massage of aai zorgt voor een andere hormoonaanmaak in de hersenen. Er wordt Oxytocine aangemaakt en dit kalmeert je.

  • Omgeving. Werk en leef in een voor jou veilige omgeving zodat je niet de hele dag door stress hoeft te ervaren. Een onveilige omgeving geeft stress en maakt dat je voortdurend op je hoede moet zijn. Onveilig kan ook een omgeving zijn met een pestende collega of een bullebak van een baas of een echtgenoot of ouder die je vaak pijn doet.

  • Muziek. Luister naar muziek. Rustige muziek of muziek met veel midden frequente tonen helpt je om te kalmeren. (Disney muziek is hier goed in). Je brein reageert hier positief op. Afhankelijk van je eigen voorkeur kan je muziekstukken uitzoeken of in een playlist zetten die je kan luisteren als je merkt dat je heel angstig of onrustig wordt. 
  • Positiviteit Ga met mensen om die je inspireren of die je een goed gevoel geven. Zoek omgevingen op die je helpen om je beter te voelen. Denk aan een leuke hobby, sport of vereniging waar je gelijkgestemden tegen komt. Mensen die je iets positiefs gemeenschappelijks met je hebben.
  • Beweging. Kom in beweging. Op die manier kan je de in je lichaam opgebouwde spanning kwijt en dat helpt de angst te verminderen. Bewegen zorgt er tevens voor dat je meer endorfinen (gelukshormonen) aanmaakt waardoor je je beter gaat voelen. Het biedt afleiding van angstwekkende gedachten en helpt je focussen op je lijf en de omgeving.

  • Natuur. Onze hersenen reageren met ontspanning op een natuurlijke omgeving. Een omgeving met veel groen helpt. Planten, bloemen, bomen, water, dieren.. waar vind je dat in jouw omgeving? Ga er wandelen of knuffel met je hond of kat. Tuinieren helpt want je beweegt en bent bezig in de natuur. Met je hond wandelen in het bos, je kat spinnend op je schoot of je cavia in je nek om mee te kroelen. Laat je haren uitwaaien als je fietst in de polder. Allemaal natuurlijk ontspannen.

Lukt het je niet om je angst te verminderen vraag dan hulp. Therapie en gesprekken helpen je om oude moeilijke gebeurtenissen te verwerken die de angst veroorzaken of zorgen dat je nu nog last van triggers hebt. Laat het je leven niet meer verder verpesten. Durf te leven! Neem contact met mij op voor meer informatie of een afspraak.

 

0
0
0
s2sdefault