We zijn het zo gewend, zo'n smartphone in je handen waar je van alles mee kunt. Oorspronkelijk was zo'n mobiele telefoon bedoeld om er onderweg mee te kunnen bellen. Laat dat nou hetgeen zijn wat veel mensen in toenemende mate steeds moeilijker vinden.. Hoe kan dat? Hoe kom je er van af?

Belfobie, bang zijn om te telefoneren

Die handige zakcomputer waar je mee foto's en filmpjes maakt en waar je lekker muziek op kan luisteren, heeft ook nog een belfunctie. Dit vinden veel jongeren best nog spannend. Ze zijn zo gewend om met berichtjes en foto's te werken dat ze een gesprek voeren, niet meer zo vaak doen met hun telefoon. De gesprekken beperken zich vaak tot appjes waarin in korte zinnen informatie wordt uitgewisseld. Daar hoe je dan niet direct contact voor te hebben. Je kan er even over nadenken wat je terug gaat zenden.

Communiceren is spannend
Bij telefoneren is dat anders. Het contact is persoonlijker. Je hoort elkaars stem, intonatie, emoties. De communicatie is directer en gaat sneller met veel meer non-verbaal gedrag erbij. Je hoort iemand lachen, zuchten, een irritatie in zijn of haar stem. Het voeren van een goed telefoongesprek is een vaardigheid die je aan dient te leren. Net als het voeren van een face to face gesprek. 

Persoonlijk of zakelijk gesprek?
Persoonlijke gesprekken zijn anders dan zakelijke gesprekken. Persoonlijke gesprekken kunnen doordat ze dichtbij voelen (je moeder, je broer of zus, je partner of vriendin) vaak wat veiliger voelen als je je geaccepteerd en geliefd voelt. Dan durf je het wel aan om een foutje te maken. Je moeder bellen is voor de meeste mensen prettiger dan een vreemde bellen. 

Zakelijk bellen kan je leren
Zakelijke gesprekken vragen een andere communicatie vorm. Afstandelijker, diplomatieker, zakelijk communiceren. Bellen wordt zakelijk ook steeds minder gedaan. We bestellen tickets online i.p.v. te bellen om te reserveren. We zoeken op Google als we iets willen weten i.p.v. iemand te bellen die we het kunnen vragen. Zelfs mijn tandarts werkt tegenwoordig met een online agenda en ik krijg een mailtje of SMS als ik mijn controle moet laten doen. Het is steeds onpersoonlijker geworden zonder directe communicatie. De vele keuze menu's en websites maken het bellen ook niet makkelijker. Je kan soms verdwalen in een overload van informatie waar je door de bomen het bos niet meer in ziet.

Angst om te bellen of angst om gebeld te worden?
Angst om te bellen kent twee varianten. Bang zijn om zelf te gaan bellen of bang om op te nemen als je gebeld wordt. Die laatste variant wordt soms ervaren als erger omdat je een stuk controle kwijt bent. Jij weet soms niet eens wie er aan de andere kant van de lijn is bij privé nummers. Je kan je niet voorbereiden op het gesprek en komt het telefoontje misschien niet eens uit.

Meer zelfvertrouwen krijgen bij het telefoneren
Bel angst kan voortkomen uit te weinig ervaring hebben met persoonlijk communiceren. Als je daar nog weinig van geleerd hebt, wordt de drempel steeds hoger om het te doen. Naarmate je ouder wordt verwachten mensen dat je het wel kan en die verwachting maakt het steeds spannender. Mensen kunnen meeluisteren, je voelt je misschien wel beoordeeld, je stem gaat trillen of je gaat stotteren, je weet niet om te gaan met een ongemakkelijke stilte en je gedachten draaien misschien wel overuren als je moet bellen met iemand.

Hulp bij bel angst
Wil je graag geholpen worden met je angst om te bellen? Wil je goed leren communiceren aan de telefoon? Hulp nodig bij het trainen van zakelijke gesprekken? Neem gerust contact op voor meer informatie of een afspraak. Je hoeft me niet te bellen maar je kan beginnen met het invullen van het contactformulier. Als je liever schriftelijk de afspraak maakt, dan mail ik je terug. Zet dit er dan even bij en geef me maar aan wanneer je kan afspreken.

0
0
0
s2sdefault