Paniekaanvallen kunnen je leven behoorlijk verzieken. Als je eenmaal zo'n aanval hebt gehad loop je het risico op meer aanvallen en dan ga je bang zijn voor de angst. Het wordt dan alleen maar erger. De vicieuze cirkel is begonnen...

Verlies van controle

Het grootste probleem bij paniekaanvallen is het verlies van controle. Je hoofd slaat op hol, je lijf reageert alsof je in gevaar bent of dood gaat. Je bent de controle over jezelf vaak helemaal kwijt. Wat kan je dan doen?

Hier een aantal tips om ze een beetje door te komen:

1. Afleiding zoeken. Paniekaanvallen ontstaan vaak door je eigen (ramp)gedachten. Dit kan al in een paar seconden gebeuren en afleiding kan je helpen om de angstreactie die dan optreedt in je lijf, wat te verminderen. Ga iets uit een boek voorlezen,  doe een kruiswoordraadsel of maak woorden met letters van de nummerborden als je in de auto zit. Je moet die aap in je hoofd een ander klusje geven zodat ie wat rustiger wordt.

2. Luister naar muziek. Muziek werkt ontspannend op het brein. Daarbij kan je je focussen op de woorden van het liedje dat je hoort of op instrumenten in het nummer. Luister naar kalmerende muziek met een rustige beat of zachte tonen.

3. Natuurgeluiden doen het ook goed. Ons hersenen reageren daar kalmerend op. Denk aan ruizen van riet of bladeren, zingen van vogels, kabbelen van water of een golfslag op het strand. Focus je op geluiden van de natuur om je heen (als het kan). Voel de wind in je haar of langs je gezicht. Voel de grond onder je voeten (aarden!). Loop als het kan op je blote voeten over zacht gras of koele tegels.

4. Controleer je ademhaling. Wat ik vaak zie is dat mensen met paniek en angst, hun ademhaling verminderen. Ze gaan of heel oppervlakkig ademhalen of de ademhaling stokt regelmatig. Ze hebben dat zelf niet eens door. Adem rustig door je neus in (vijf tellen), adem goed door naar je buik zodat deze een beetje uitzet en adem rustig door je mond uit (vijf tellen). Blijf rustig ademen in dit ritme. Hiermee activeer je je ontspanningssysteem (parasympaticus).

5. Schrijf het van je af. Schrijf op wat je zorgen geeft, waar je spanning door ervaart. Het van je af schrijven helpt vaak ook om de spanning in je psyche en lijf te ontladen. Daarbij wordt het steeds duidelijker waar je spanning over gaat en kan je dit gelijk meenemen naar je therapeut als je dat zou willen. 

6. Bewegen helpt. Rustig rondlopen door bijvoorbeeld met de hond te wandelen of wat te spelen met je kind of een stukje fietsen, het helpt allemaal om de spanning in je spieren wat los te laten en eventueel overtollig zuurstof (door het snelle ademen) af te voeren. Daarbij maken je hersenen endorfinen aan als je langdurig beweegt en die stofjes zorgen ervoor dat je je beter gaat voelen.

7. Wees lief voor jezelf. Ga jezelf niet nog meer van streek brengen door jezelf af te kraken. Veel mensen die paniekaanvallen hebben vinden zichzelf een sukkel of denken dat ze 'gek' zijn. Ze zijn negatief over zichzelf omdat ze het zwak vinden of stom. Het helpt echter je niet om je beter te gaan voelen... integendeel.

8. Zoek hulp! Als je merkt dat je vaak angstig of paniekerig bent, zoek dan hulp. Het is belangrijk dat je angst het liefst zo snel mogelijk aanpakt omdat je anders het risico loopt steeds angstiger te worden en steeds meer te gaan vermijden. Daarbij is het belangrijk om de oorzaak van de angst aan te pakken en niet alleen aan de gevolgen te werken. Je bent anders enkel een brand aan het blussen terwijl de benzinekraan nog open staat die het vuur voedt.

Neem gerust contact op met mij voor meer informatie of een afspraak als je er mee aan de slag wilt.

0
0
0
s2sdefault