Stress herkennen, het lijkt zo makkelijk maar heel vaak hebben mensen totaal niet door dat ze er last van hebben. Ze zeggen dan later tegen me: "dat ik dat toch niet door had? Hoe kan dat nou?"

 Wat is stress?

Stress is spanning. Je hersenen bestaan uit verschillende delen en een van de delen is het emotionele brein. In dit emotioneel brein wordt de stressrespons aangemaakt als we getriggerd worden door iets wat ons raakt of laat schrikken. 

Hoe werkt de stressrespons?
De stressrespons is een reactie vanuit de hersenen waarbij er diverse stresshormonen in de bloedbaan worden gebracht. Adrenaline, Cortisol en Noradrenaline. Dit zorgt voor een alerte staat van je lichaam. Je spieren spannen zich aan, je hartslag gaat omhoog zodat er extra zuurstof naar de spieren kan worden getransporteerd voor het geval je in actie moet komen. Dit noemen we ook wel de vecht of vlucht respons.

Vecht/vlucht respons
De vecht of vlucht respons is bedoeld om in actie te komen. Soms is vechten een strategie om moeilijkheden het hoofd te bieden (ruzie maken is ook vechten) en soms is vluchten beter. De meeste mensen hebben een voorkeur voor het een of het ander, in verschillende situaties. Soms krijg je een vries reactie. Dit is een reactie waarbij je tijdelijk verstijft van angst of zo schrikt dat je aan de grond genageld staat. Daarna volgt meestal de vecht of vlucht reactie omdat bevriezen niet zo handig is. Het bevriezen is slechts bedoeld om de situatie juist in te schatten maar kan je wel erg parten spelen zoals bij een blockout tijdens een examen.

Langdurige stress
Als je langdurig onder hoge spanning leeft of werkt, dan wordt het lichaam in een chronische stress stand (overlevingsstand) gezet. Dit kan je vaak een tijdlang wel volhouden omdat het een soort noodtoestand is. Echter als je dit langdurig doet dan ga je stressklachten krijgen zoals hierboven genoemd in de afbeelding. Dit is een ongezonde situatie en het wordt nu opletten geblazen. Als je dit langdurig vol moet houden dan ga je hier vroeg of laat een prijs voor betalen. Je put namelijk langzaam maar zeker je psyche en lichaam uit. Eerst merk je dat nog niet maar op den duur kan je hele systeem dit niet meer aanhouden.

Overspannen of burn-out herkennen


Chronische stress kan overgaan in overspannenheid of erger, een burn-out. Ben je overspannen dan kan je met de juiste levensstijl veranderingen binnen een half jaar wel weer goed herstellen. Heb je een burn-out dan ben je gemiddeld een jaar tot twee jaar bezig met herstel. Vaak word je niet meer de oude bij een burn-out. Het stress systeem is namelijk beschadigd geraakt. Zie het als een elastiekje wat je te lang en te ver hebt uitgerekt. Dat wordt niet meer de oude. 

Hulp bij stressklachten
Bij langdurige stress is het belangrijk dat je je levensstijl gaat aanpassen. Dat vraagt soms om rigoreuze maatregelen. Vaak zal je je een tijd ziek moeten melden om aan herstel te werken. Je bent dan vaak een tijdlang niet goed meer belastbaar. Als je wat tot rust gekomen bent dan is het belangrijk om jezelf wat op te gaan laden. Om dit goed en gedoseerd te doen is het belangrijk dat je een opbouw volgt. Vraag hiervoor hulp en begeleiding bij een counselor, coach of psycholoog want anders loop je de kans dat je onnodig lang hiermee blijft zitten. Neem contact met mij op als je graag hulp en begeleiding wilt.

0
0
0
s2sdefault