Tijdens gesprekken komt met enige regelmaat het smartphone gebruik ter sprake. Het voortdurend verbonden en online zijn, brengt buiten voordelen op het gebied van bereikbaarheid, ook nadelen met zich mee. 

Invloed van smartphones op je psyche

De invloed van het draadloos bereikbaar zijn via onze smartphone of tablet neemt steeds grotere vormen aan. Een hele generatie groeit inmiddels op, die continu online en verbonden zijn via social media. Wat doet dat met de psyche? Wat zie ik in de praktijk daarvan terug aan negatieve consequenties?

Gelukshormonen verslaving
Door de voortdurende piepjes, bliepjes en lichtjes die de aandacht bijna opeisen raken we bijna obsessief verslaafd omdat het beloningscentrum in onze hersenen graag beloond wilt worden met een shotje gelukshormoontjes. Dit hormonen komen telkens weer vrij als onze behoefte en nieuwsgierigheid wordt bevredigd. We voelen we ons super sterk aangetrokken tot onze smartphone als deze ligt te knipperen en de welbekende 'ping' laat horen.

Je 'moet' altijd bereikbaar zijn; stress
Aan de andere kant leidt deze bereikbaarheid ook tot een steeds dwingender patroon van snel reageren of antwoorden. De verwachtingen zijn strak gespannen. Als je niet binnen een uur reageert kan het je al kwalijk genomen worden. Als je niet gelijk reageert, terwijl de ander wel heeft gezien, dat je het hebt gelezen, kan het leiden tot ruzie of boosheid. Je baas gaat er vanuit dat je ook in het weekend gewoon antwoord geeft terwijl het niet onder de arbeidstijd valt.

Overspannen door overprikkeling
We worden voortdurend overspoeld met impulsen en prikkels die van onze smartphone afkomen en die onze aandacht vragen. Dit maakt dat je super vaak afgeleid wordt van je werk of met wat je aan het doen bent, als je je smartphone voortdurend al dit soort meldingen laat weergeven. Dit kan leiden tot overspannenheid en stress. Het legt een druk op in tijden waarin je eigenlijk ongestoord zou willen doorwerken, waarin je gefocust moet zijn op wat je aan het doen bent of waarin je juist had willen ontspannen. 

Negatief vergelijken met social media
Meermaals ben ik cliënten tegen gekomen met depressieve en angstklachten, die de klachten ondermeer kregen door social media als Instagram, Facebook of andere profilerings sites als LinkedIn. Mensen delen daar doorgaans hun succesverhalen of wat er allemaal goed of fantastisch gaat. Niet zelden worden plaatjes gephotoshopt tot meer bevallige benen, tailles of borsten. De lekkerste zelf vers gekookte maaltijden laten het speeksel in je mond lopen en de leukste vakantiekiekjes vliegen je om de oren. Zelden zie je daar een foto van een magnetronmaaltijd, iemand die met een maatje meer in badpak te bewonderen is en je leest ook nooit iets over iemands relatieproblemen of paniekaanval die hij onlangs in de trein nog had. Dat wordt niet gedeeld. Er wordt vaak negatief vergeleken waarbij mensen enkel zien wat zij niet hebben of kunnen en wat anderen wel hebben of kunnen en zo schiet je altijd tekort. Ben je niet zo slank als Kim Kardashian heb je niet zo gezond verantwoord gegeten als je vega vriendin en was het hotel of het strand lang niet zo spectaculair als bij die vriend die op de Canarische eilanden zat. Dat geeft vaak rotgevoelens.

Sociale angst door smartphone gebruik
Wat ik ook vaak zie is dat er zo'n beetje een generatie ontstaat die het heel moeilijk begint te vinden om sociale contacten te onderhouden. Ze vinden echte gesprekken voeren maar moeilijk en spannend. Tekstberichtjes veilig vanachter je telefoon scherm versturen, voelt minder bedreigend en eng. Je kan rustig nadenken over wat je wilt sturen en je ziet niet direct de impact van wat je zegt. Veel jongeren beginnen live gesprekken voeren eng te vinden. Ze voelen zich met regelmaat onmachtig om een goed gesprek te voeren, kunnen niet goed telefoneren en vinden dit ook vaak al heel spannend. Er zijn jongeren die structureel weigeren te bellen met hun smartphone. Een functie die toch oorspronkelijk de bedoeling was van het toestel. Door het vele teksten doen ze onvoldoende ervaring op met live gesprekken voeren zoals de vorige generatie dat toch vooral deed, wilde je in contact staan met elkaar. Je sprak dan ergens af op een terrasje of bij je vriendin thuis. Je kon urenlang aan de telefoon hangen met je beste vriendin of vriend maar dat was dan wel een live gesprek met continu interactie.

Slaapproblemen door licht en actie
Het tot in de late uurtjes op je scherm staren is vooral problematisch voor je hersenen als je wilt slapen. Blauwfilters die het blauwe element er uit halen, helpen dan wel om dit wat te voorkomen maar laten we eerlijk zijn. Als je intensief gaat zitten kijken naar spannende films of andere dingen die je actief houden dan is het in slaap vallen nog best lastig. 

Verminderd gezinscontact
De grote ergernis in veel gezinnen is het smartphone gebruik van zowel ouders als kinderen. Met regelmaat hoor ik partners, ouders maar ook kinderen klagen dat er weinig quality time is door veelvuldig beeldschermgebruik. Denk hierbij ook aan gamen, Netflixen, thuiswerken, computeren, youtuben, tv kijken of spelletjes doen op je smartphone. Nog buiten het whatsapp contact om, is er vaak geen echt contact als iedereen zo achter zijn eigen scherm op gaat in dat zoveelste clickbait berichtje die de aandacht heeft gestolen. 

RSI, pijnklachten en oogproblemen
En zo zijn er nog een aantal nadelen op te noemen van veelvuldig smartphone gebruik. De voortdurende fixatie op een klein scherm leidt niet zelden tot vroegtijdige oogproblemen en pijnlijke spieren en gewrichten in handen, armen, schouders, nek of rug. Het levert een gebrek aan gezonde bewegingen op door het veelvuldig zitten en inactief zijn. 

Verkeersongevallen en onveiligheid
Niet zelden is het smartphone gebruik er de oorzaak van dat er een aanrijding of ongeluk ontstaat. Nog even dat ene berichtje lezen toen je dat bliepje hoorde. Toch nog even de route instellen via Google Maps terwijl je aan het rijden bent. Met oortjes in en harde muziek op de fiets waardoor je totaal niet meer hoort wat er om je heen gebeurt. Nog even dat appje lezen op je scooter en dan prompt die geparkeerde auto over het hoofd zien. Er zijn inmiddels doden door te betreuren. Mensen die zichzelf of een ander hebben doodgereden doordat ze zo opgingen in hun telefoon dat ze het overige verkeer niet meer in de gaten hadden. Dat er geremd werd voor een file of opkomende mist.. dat er een auto stil stond.. dat de weg een bocht maakte of omdat er een tegenligger aankwam.

Daar waar vroeger de telefoon weliswaar een centrale plaats in het huis had en iedereen er bij tijd en wijle van gebruik maakte, daar lopen, zitten en rijden we nu voortdurend connected rond. Niet altijd een verbetering ook al is het handig en vermakelijk. Heb je problemen met je smartphone gebruik of ervaar je veel stress? Neem dan contact op voor meer informatie of een afspraak. 

0
0
0
s2sdefault