Negatieve gedachten kunnen je dag en je humeur aardig verpesten. Wist je dat je negatieve gedachten zelf kan aanpakken? Lees hier hoe.

Negatieve gedachten doorbreken

Als je vaak last hebt van negatieve gedachten dan wil je daar meestal graag vanaf. Toch is het hebben van negatieve gedachten niet onnatuurlijk. Voor onze overleving is  het noodzakelijk dat we alert zijn op mogelijke gevaren of problemen die zich kunnen voordoen. Toen we als prehistorisch mens op de steppe rondliepen was het heel belangrijk dat je vooruit kon denken aan mogelijke gevaren zoals een sabeltand tijger die op je af kon komen. Daar moest je wel rekening mee houden als je op een mammoet aan het jagen was. Degenen die te optimistisch of de zorgeloos waren namen onnodig meer risico's en hebben zich niet kunnen voortplanten. De evolutie maakte korte metten met ze.

Helpende en niet helpende gedachten
Een mens heeft daarom per dag zo'n 70% gedachten die we als negatief bestempelen. En lang niet alle gedachten zijn zo negatief als we denken. Echter er is wel een verschil tussen negatieve gedachten die je hinderen en negatieve gedachten die je helpen. Een gedachte die je vertelt hoe stom je bent of die continu anderen slecht beoordeelt zoals; 'alle mensen zijn slecht', die is niet helpend. Met zo'n wereldbeeld kom je doorgaans niet echt tot een gelukkig gevoel. Een negatieve gedachte die zegt: 'ik heb te weinig geleerd, ik zal toch echt harder moeten werken voor dat examen' is meer helpend en maakt je wellicht gemotiveerd om eens even flink je best te gaan doen om alsnog een voldoende te halen. 

Oefening negatieve gedachten loslaten
Om die hinderlijke gedachten wat aan te pakken is het dus belangrijk om het onderscheid te maken tussen wat je helpt en niet helpt. De niet helpende gedachten zijn meestal negatieve oordelen over jezelf of over anderen, die je kwetsen of anderen pijn doen. Ze zijn doorgaans niet waar en enkel een oordeel. Hieronder een korte oefening die je kan doen om ze aan te pakken:

  1. Ga rustig zitten en focus op je ademhaling. Je ademhaling helpt je om te ontspannen en je hersenen tot rust te brengen. Adem 10 minuten lang in het volgende ritme; adem in 6 tellen, hou het vast 3 tellen, adem uit 9 tellen. Adem rustig door naar je buik.
  2. Als er een negatieve gedachte opkomt dan zeg je tegen jezelf "Niet waar".
  3. Visualiseer de negatieve gedachte als een plaatje wat je in je hoofd steeds kleiner laat worden tot het weg is.
  4. Visualiseer een positief plaatje van iets wat je graag wilt of fijn vindt en focus hierop, je hersenen voelen weinig verschil tussen een visualisatie of realiteit. 
  5. Doe deze oefening dagelijks zodat je je hersenen traint zoals je een spier traint.

Wil je hulp, meer informatie of een afspraak? Neem gerust contact met mij op!

0
0
0
s2sdefault