Als je heel vaak sorry zegt dan benadruk je eigenlijk telkens het negatieve aspect van wat je doet. Om een andere mindset te krijgen en meer positief te denken is een positieve mindset meer helpend. Bedank de ander eens.. 

Positief denken, positief gevoel

Het is zo makkelijk nog niet om positief te denken. Ik kom het in de praktijk met grote regelmaat tegen dat mensen bijna letterlijk ten onder gaan aan hun negatieve gedachten. Ze identificeren zich er sterk mee en dat brengt dan ook negatieve gevoelens naar boven. Daarmee stralen ze negativiteit uit en dit kan resulteren in schaamte en schuldgevoelens naar anderen toe omdat ze vaak negatief overkomen, negatief gedrag vertonen en zichzelf daarmee naar onderen halen of pijn doen. Ze zijn eigenlijk getraind in het zien van de negatieve aspecten van zichzelf of hoe ze overkomen bij anderen. 

De oorzaak van negatief denken?
Vaak hebben deze mensen te maken met depressieve gevoelens en gedachten die veroorzaakt zijn door negatieve ervaringen in het verleden. Denk hierbij aan pestproblematiek, strenge of zeer bezorgde kritische ouders, een partner die hen slecht heeft behandeld. Je wordt immers niet geboren met een negatieve instelling over jezelf. Zoiets wordt aangeleerd, geprogrammeerd door ervaringen. Een baby is blanco en leert via zijn ouders, verzorgers en omgeving over zichzelf en hoe hij of zij zichzelf ziet ten opzichte van de ander. 

Positief denken kan je trainen
Op een positieve manier in het leven staan is niet alleen voorbehouden aan de rasoptimisten onder ons. Je kan je hersenen trainen. Het vraagt wel wat inzet en volharding maar op den duur kan je er de zoete vruchten van plukken. Nadat oorzaken van je negatief denken wat in beeld zijn gebracht en je bewust bent van je eigen negatieve gedrag en in welke context je dit laat zien, kan je aan de slag gaan met positief denken. Zo'n trainingsperiode duurt gemiddeld 6 tot 11 weken omdat je hersenen deze tijd nodig hebben om een nieuwe gewoonte aan te leren. Dat is eigenlijk best te doen toch?

Dankbaarheid helpt 
Start vandaag nog met een positieve stap in de goede richting. Begin komende week eens mensen te bedanken voor hun geduld of de energie of tijd die ze in jou hebben gestopt in plaats van telkens sorry te zeggen over wat jij verkeerd deed, in jouw ogen. Realiseer je dat dankbaarheid een belangrijke hoeksteen is voor een geluksgevoel. Mensen die regelmatig hun dankbaarheid uitspreken voelen zich na een paar weken al beter als daarvoor. 

Wil je vandaag meer doen dan alleen dankbaarheid uitspreken? Neem dan gerust contact op voor meer informatie of hulp om je negatieve mindset af te leren.

0
0
0
s2sdefault