Wat kan je van therapie leren? Wat levert het je op? Is het spannend of valt het wel mee en is het eigenlijk gewoon heel leuk en waardevol voor je?

1. Gedachten en Overtuigingen. Je hebt bewuste en je hebt onbewuste gedachten en overtuigingen. Middels gesprekken leer je dingen die je eerst nog niet wist over jezelf. Je overtuigingen of denkwijzen die niet zo duidelijk waren maar wel veel invloed hebben op je doen en laten en je gevoel worden in de loop van een traject steeds helderder. 

2. Veranderen van negatieve gevoelens. Je gevoelens kunnen veranderen naarmate je gedachten en overtuigingen over iets of iemand veranderen. Je bent continu in een psychische staat van verandering. Je voegt dagelijks nieuwe ervaringen toe aan je geheugen alwaar je wereldbeeld en zelfbeeld gevormd en aangepast wordt. Dit is waarom therapie enorm helpend kan zijn om pijnlijke of moeilijke gevoelens aan te pakken en te 'neutraliseren'. 

3. Jezelf helpen met therapie. Een therapeut leert je hoe je jezelf kan helpen. Om te voorkomen dat er een afhankelijkheidsrelatie ontstaat is het belangrijk dat jij uiteindelijk zelf weer verder kan en de antwoorden in jezelf weet te vinden. Daarom zal een therapeut je niet voortdurend voorzien van adviezen of tips. Als dat zou gebeuren, leer je niet zelf denken en jezelf verbeteren maar doe je enkel wat je therapeut zegt dat je zou moeten doen. Dat is geen gezonde situatie.

4. Gevoelens onder woorden brengen. Je gevoelens zijn altijd waar, zelfs al zeggen anderen dat ze niet waar zijn of niet kloppen. Een gedachte kan niet waar zijn maar gevoelens zijn van een andere orde en zijn altijd echt. Daarom zeggen mensen wel eens dat ze beter op hun gevoelens kunnen vertrouwen. In therapie leer je je gevoelens bewust worden en ze om te zetten in taal en woorden zodat je er uiting aan kan geven op een juiste manier. Dit voorkomt depressie, agressie en stressklachten.

5. Werken aan je relatie. De relaties die je hebt met anderen, bepalen voor een groot deel je levensgeluk. Een mens is niet gemaakt om alleen te leven daarom leven we in groepen, gemeenschappen, gezinnen en koppels. We denken hier vaak niet genoeg over na hoe waardevol relaties met anderen voor ons zijn. Je interacties met anderen is daarom een punt van aandacht in therapie.

6. Problemen oplossen. Niemand is perfect. Iedereen loopt in zijn of haar leven wel eens tegen problemen aan of komt in situaties terecht waarin je behoorlijk gestrest kan raken, angst kan ervaren of verdriet voelt. Soms gaan dingen moeilijk en moet je ergens doorheen wat je in je eentje niet lukt. Dit kan zelfs de besten overkomen. Ook een therapeut zelf maakt dit soort dingen mee. Net als dat een tandarts ook wel eens een gaatje krijgt. Het is niet dat je gelijk gek of zwak bent als zoiets je overkomt.

7. Signalen herkennen. In therapie leer je je bewust worden van waar je in vast loopt en hoe dat gekomen is zodat je een volgend keer de signalen beter herkent wanneer het niet goed met je gaat. Je leert om hier actief op te gaan reageren op een manier die helpt om jezelf en de moeilijke situatie te verbeteren en een volgend keer te voorkomen als dat mogelijk is.

8. Verwerken van verdriet. Sommige dingen kan je niet voorkomen zoals een overlijden in je directe nabijheid. Daarvan kan je leren hoe je er op een goede manier mee omgaat en therapie helpt je met het verwerkingsproces. Dat emoties en gevoelens een uitlaatklep krijgen, zodat ze goed verwerkt worden en er rust en acceptatie kan komen van hetgeen je hebt meegemaakt. Sommige dingen moet je gewoon doorheen zoals rouw en verliesverwerking.

9. Beter omgaan met moeilijke situaties. Therapie is bedoeld om je kwaliteit van leven te verbeteren. Om je meer 'tools' te geven zodat je meer strategieën leert om goed te kunnen gaan met moeilijke situaties. Het helpt je om destructieve gedragspatronen op te sporen en om te zetten in constructieve gedragspatronen waardoor je een betere kwaliteit van leven kan bereiken. 

10. Persoonlijke ontwikkeling. Het is een investering in jezelf doen als je therapie gaat nemen. Net als dat als je auto kapot gaat, dat je dan naar een garage gaat als je die auto nog graag wilt blijven rijden, is het belangrijk dat als je psyche hapert of steeds meer onrust of problemen geeft, dat je naar een professional gaat om je te laten helpen hiermee. De meeste mensen repareren hun auto of kapotte wasmachine uiteindelijk ook niet zelf. De vraag is wat is een gezonde psyche je waard?

11. Doorbreken van schadelijke gedragspatronen. Emoties, gedachten en gedrag zijn allemaal aan elkaar geschakeld en vormen gedragspatronen die gevoed worden door denkpatronen. Vaak zitten die patronen er al jaren in en zijn ze ergens onderweg in je leven gevormd of door je omgeving aangeleerd. Daarom is het soms ook zo moeilijk om te veranderen want je weet vaak niet beter, dan dat iets 'zo is' of 'zo hoort'. Dat het ook nog anders kan, dat komt soms in je op maar de meeste mensen hebben geen idee hoe ze dat moeten doen of hoe ze daar kunnen komen. 

12. Psychische hulp. Een therapeut heeft geleerd welke vragen er gesteld moeten worden op welk moment in een proces. Een counselor of psychosociaal therapeut is eigenlijk een psychische procesbegeleider en loodst jou door je eigen proces heen. Hij of zij is een begeleider en helpt je met bewustmaking van je patronen, je negatieve overtuigingen en helpt je dit allemaal in perspectief te zetten zodat jij je leven weer op de rit krijgt. 

Waar zit jij mee of zou je willen verbeteren in je leven of aan jezelf? Neem contact op als je graag hulp of begeleiding wilt via het contactformulier.

0
0
0
s2sdefault