Veel mensen dragen onbedoeld een hoop kritiek met zich mee. Kritiek die ze in de loop van hun leven verzameld hebben van ouders, leraren, trainers.. misschien wel psychologen of hun (ex) partner. Al die negatieve stemmetjes in je hoofd vormen de innerlijke criticus in jezelf maar wat kan je daar nou aan doen?

Zelfcompassie is lief zijn voor jezelf

Wat kan je allemaal doen om eens wat liever te zijn voor jezelf? Allereerst is het wel handig om te beseffen dat het negatieve stemmetje in je hoofd, niet jezelf is. Het zijn je gedachten. Gedachten die gevoed zijn door allemaal ervaringen, meningen, oordelen van anderen. Het negatieve stemmetje in je hoofd zit vol met oordelen en buiten dat kent het vaak ook nog allemaal verboden en geboden. Je moet dit.. je moet dat.. je mag niet zus en me zo.. je zou ook nog ... zo moeten zijn. Je bent niet mooi, slank, grappig, slim of vul hier je eigen kritiek maar in... 

Negatieve gedachten
Die negatieve gedachten kunnen je behoorlijke dwars zitten en je wordt er steeds onrustiger en gestrest van. Daarna beland je in een vicieuze cirkel van negatieve gedachten. Hoe meer stress en spanningen je ervaart, hoe meer negatieve gedachten die weer meer stress en spanningen oproepen. Ik zal hieronder een aantal tips geven om eens wat liever voor jezelf te zijn. Probeer ze eens uit en kijk wat het doet voor je.

1. Straf jezelf niet af als je fouten maakt. Fouten maken is oké, het betekent dat je iets aan het leren bent. Geef jezelf de ruimte.

2. Verwen jezelf met iets leuks of iets lekkers omdat je dat verdient.

3. Kom voor jezelf op, laat je niet in een hoek wegzetten of overdonderen door anderen.

4. Stop met jezelf vergelijken met anderen, er is altijd wel iemand leuker, mooier, slanker, slimmer dan jij.

5. Omring jezelf met aardige, leuke en inspirerende mensen i.p.v. met mensen die je pijn doen of bekritiseren.

6. Zet jezelf op nummer 1. want als jij het niet doet, wie dan wel?

7. Zorg voor voldoende leuke activiteiten in je week. 

8. Slaap en rust genoeg zodat je fit en uitgerust de moeilijke of zware dingen kan doen.

9. Luister naar je lijf als het signalen afgeeft dat het vermoeid is, pijn of honger heeft.

10. Eet gezond en zorg goed voor je lichaam. Je moet er nog een heel leven mee door.

11. Doe elke dag iets geks of iets wat je uit je comfortzone haalt. Daag jezelf uit!

12. Beweeg elke dag minimaal intensief voor een half uur zodat je gelukshormonen aanmaakt in je hersenen.

 

Hoeveel van bovenstaande activiteiten of dingen doe jij al voor jezelf? Wat levert het je op? Lukt het je niet om dat negatieve stemmetje wat in te dammen of kan je maar niet goed voor jezelf zorgen of opkomen. Vraag dan hulp en leer om jezelf beter in je vel te laten zitten. Neem contact op via het contactformulier voor meer informatie of een afspraak.

0
0
0
s2sdefault