Dit boek RET Jezelf is een geweldig goed zelfhulpboek wat ik regelmatig mijn cliënten aanraad als ze moeite hebben met het veranderen van het denken en de gedachten waar ze last van hebben. 

De cirkel van gevoelens, gedachten en gedrag

Anders denken, andere gedachten maken dat je andere gevoelens krijgt over een situatie. Ons denken bepaalt voor een groot deel hoe we ons voelen. En hoe we ons voelen bepaalt voor een groot deel ons gedrag. Andersom geldt ook. Ons gevoel bepaalt onze gedachten en onze gedachten bepalen ons gedrag. Dat gedrag geeft interacties met onze omgeving en dan krijgen we reacties van anderen. Daar krijgen we weer nieuwe gedachten en gevoelens van. En zo heb je een cirkel die zichzelf in stand houdt en beïnvloedt.

Actie = reactie = actie = enzovoorts
De cirkel van gedachten, gevoelens en gedrag in relatie met anderen die ook weer gedachten, gevoelens en gedrag hebben, gaat de hele dag door (en soms ook nog 's nachts in je slaap.. ook al is dat in dromen). Je roept met je gedrag, een reactie op bij een ander. Die reactie kan divers zijn. Een ander kan er op in gaan, kan het negeren, kan het accepteren, er tegen in gaan etc. De reacties die je op elkaar geeft zijn beïnvloedt door allerlei gedachten en gevoelens.

Piekeren, malen, tobben
Als je merkt dat je regelmatig vastloopt met je gedachten of dat je maar blijft piekeren, malen en tobben over problemen in je leven dan is dat erg onprettig. Je kan er onder lijden en het kan je veel stress geven. Vaak maakt het angstig of kan het je wanhopig, geirriteerd of gefrustreerd maken. Niet fijn dus. "Ik wou maar dat ik het kon stoppen" verzuchtte eens een cliënt. "Hoe verander ik mijn denken?" Dat is nog geen makkelijke vraag. Denken verander je niet zo maar eventjes. Dat vraagt inzicht en oefening. 

Inzicht en Oefening
Allereerst is het belangrijk om inzicht te krijgen in wat het piekergedrag veroorzaakt. Wat houdt je gedachten zo gevangen en waardoor komt dat? Welke gedachten, gevoelens en gedrag laat je zien? Wat gebeurt er bij jou van binnen? Als je dat eenmaal helder hebt kan je zien waar je valkuilen zitten en hoe je hier anders mee om kan gaan. Als counselor raad ik dit boek vaak aan omdat het inzichtgevend is. In de counseling zelf geef ik cliënten dan oefeningen mee om hier thuis (of op het werk) mee aan de slag te gaan in het anders omgaan met de moeilijke situatie. 


Dit boek is prettig leesbaar en goed begrijpelijk geschreven voor iedereen. Dus niet alleen voor therapeuten. Het is daarom helpend om te lezen en de oefeningen die er in staan kunnen je helpen om meer inzicht te krijgen.  Het helpt je negatieve gedachten om te zetten in positieve gedachten of op zijn minst in minder schadelijke gedachten voor jezelf en de moeilijke situatie. Het maakt dat je leert relativeren en helpt je zelf ondermijnende gedachten op te sporen en om te zetten. RET jezelf is te koop bij Bol.com. Doe er je voordeel mee! 

 

0
0
0
s2sdefault